Full Width CSS

Hapuskan Golongan Ini

Aku Marah
Aku Sakit Hati
Aku Benci
Aku Meluat
Aku Menyampah..

Semua ni gara² si celaka durjana yg mahu amek jln singkat utk senang. Aku paling benci skali bile org yg suke amek kesempatan pd org yg lemah.

2 kes dlm ms 2 hari. Dua² kes melibatkan kematian mangsa. Kelmarin di Johor & semalam di Kelantan plak. Sial betolla peragut skg ni. Kalo aku dpt mmg nahas aku kejekan si peragut² ni.

Mmg patotla aku tgk dlm video² kt youtube peragut kene belasah teruk dgn org ramai. Ada yg kene belasah smpai nyawa² ikan. Org ramai mmg paling benci kalo berlaku jenayah ragut ni dan ada yg akan ambil kesempatan membelasah si peragut pula. Kalo aku ade dlm kete ms kejadian ragut pun, aku akan langgar si peragut tu berulang² kali. Pastu baru serah pd Polis.

Kita tau mungkin faktor yg menyebabkan si peragut bertindak demikian atas 2 faktor -

1- Diri sendiri
2- Keluarga

Diri sendiri tu mungkin dia ketagih sesuatu ker spt ganja & dadah atau lain².
Mungkin faktor keluarga pun ye gak. Latar belakang famili yg susah dll.

Kalo takde duit skali pun cari la jln yg elok. Cari sumber yg halal dan baik. Bukan dgn cara meragut dan menyebabkan kematian. Mungkin niat dia nk meragut sje dan tak tau perkara gitu akan menyebabkan kematian mangsa tp sebaiknye cari la alternatif lain selain dr meragut.

Sesama la kita membanteras jenayah ragut ni. Kalo anda mampu menolong dan tidak merbahayakan nyawa anda & org lain adalah dialu²kan. Jika tidak sila hubungi Polis @ RakanCorp.

Jenayah Tanggungjawab Kita Bersama !!


Post a Comment

4 Comments

  1. assalamualaikum rez,
    Pagi tadi aku dengar Radio THR dengan ulasan tajuk gempar hari ini dan apa yang patut kita buat kepada peragut. 50 % pendengar yang menelefon minta dipotong tangan peragut. Aku tengok mereka tu tak nampak macam penyokong mana-mana parti. Tapi aku melihat ada sirna kebaikan dalam undang-undang potong tangan kepada pencuri.

    Aku mohon, ko sebagai pemuda UMNO, tolonglah kuatkan cadangan agar dilaksanakan hukum Allah itu, makin parah jenayah sekarang, dulu orang kampung boleh buka jendela waktu tidur malam (panas), tapi kini rumah orang kampung terpaksa pasang jeriji.

    Renung-renungkanlah, jika anda orang-orang yang waras.

    ReplyDelete
  2. Asalamualaikum kepada pencinta keamanan.

    Isu ragut ni bukanlah isu yang baru bahkan dah jadi isu bermusim. Nak kata ia kerap terjadi time kegawatan ekonomi tak ada lagi survey yang dilakukan mahupun statistik rasmi dikeluarkan. Dan asal usul 'ragut' ni seringkali dikaitkan dgn negara jiran yg satu tu, betul ke?
    Wallahu 'alam.

    Dari segi hukum hudud pula, ramai mujtahidun bersependapat bahawa hukumannya tidak tepat utk diletakkan sama baris dengan kesalahan jenayah curi (atas dalil dan analogy yg korang kena lah baca sendiri, penat nk tulis pnjg2 kat sini).

    Hukuman bagi peragut ini adalah sama seperti hukuman mereka yang melakukan hirabah (bloodshed and pluner) yakni mengikut degree kesalahan spt berikut:
    1) rob + kill = executed
    (ni lah hukuman utk mat ragut yang ragut dan menyebabkan kematian mangsa at the same time)
    2) rob only = mutilation of hands
    3) intimidate = banishment

    Ape lah takut sgt nak laksana hudud, takut rakyat kudung la ape la, hukum Allah ni dah cukup sempurna, sehinggakan 0.001% keraguan jika ada pun takbley nak jatuh hudud. Orang Cina Buddha pun paham konsep ni.

    Ada sesetengah mujtahid berpendapat hukuman bergantung kpd pembesar negara atau pemerintah utk combine, mix atau add hukuman ta'zir yang lain. Tapi ini pendapat minoriti jer, bagi aku, hukum Allah itu dah dikira yg the best lah.

    Ikut ati aku tembak je kat public, biar kecut telur dorang, tapi kalau isap dadah, otak dah weng, hukum ape pun cannot go jugak. So penyelesaiannya banteras dadah habis2an dan cipta lebih byk peluang pekerjaan kpd rakyat negara ni, yang bukan warganegara ni post lah balik negara dorg, jenayah pun gerenti kurang...

    ++ mat rempit punya isu pun tak selesai lagi, duit dah habis juta2 pasang CCTV, takkan sekor dua beruk yahudi yang merempit ni tak boleh kantoi kot?? (aku marah sgt dgn press statement Musa Hassan smlm!)Selaku pembayar cukai, kita nak jgk tgk hasilnya.

    Sekian.Allah juga lah Yang Maha Berkuasa.

    ReplyDelete
  3. Bersama menghapuskan jenayah ragut!

    Dah macam ahli belia bandar tun razak lak aku ni.

    ReplyDelete
  4. salam.
    i agree with wht has been said earlier by burping burps.ragut and curi are two different things. be it under manmade law or islamic law.

    i believe the equation will be ;

    ragut=hirabah (under hadd law)
    theft=theft jugalah (under hudud)

    punishment for theft wi=ould be lighter as compared to hirabah/ragut. both hadd law n manmade law have prescribed a heavier punishment for hirabah/ragut.

    the ratio for that is, one of the elements under theft (hadd law) is, the act must be done surreptiously. although our penal code fails to mention the surreptious element for theft, hence it was made clear in the code itself tht taking sumone's property with dishonest intention w/out consent of the owner is said to have committed crime of theft.

    be that as it may, for ragut/hirabah, the act is done openly ie in public.nothing discreet about doing it.thus it instills fear on the victim of this crime. for this reason adumberated,punishment for ragut/hirabah shall be heavier for it could traumatize the victim.

    if u could find the verse in quran, punishment for hirabah are crucifixion, or the cutting off of hands and feet from opposite sides, or banishment.

    just imagine, witnessing mat rempit yg meragut tu kna cruxified?hehheehehe..mmg tobat lillah geng2 depa takut nk meragut.

    one more thing, isnt it more effective to have the execution of punishment carried out publicly in our country? that conforms with the spirit of shariah law as one of the objectives of punishment is to educate the public and as a hindrance for the mishief as wat had been chided in the kes of TUKIRAN v. PUBLIC PROSECUTOR.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..