Full Width CSS

GAG Order & Pakatan Haram


Beberapa minggu yang lalu, terdapat banyak isu-isu mengenai KUIN5 # dan Datuk Seri Azizan Razak yang berang di atas campur tangan pemimpin-pemimpin Pakatan, terutamanya Mat Sabu, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Nik Nazmi tentang isu-isu yang berkaitan dengan Kerajaan Kedah. Secara peribadi, saya berfikir bahawa selepas penyingkiran Datuk Hassan Ali dari PAS, ahli yang lebih liberal dan pemimpin PAS mensasarkan orang lama dengan kelulusan tersirat dari Menteri Besar dari sebuah negeri. Sasaran adalah untuk menghapuskan pemimpin-pemimpin berikut yang seolah-olah tidak sejajar dengan Anwar Ibrahim. Mereka ialah:

  1. Datuk Seri Abdul Hadi Awang (kini kelihatan akan sekali lagi bertanding GE-13)
  2. Datuk Nasharuddin Mat Isa (bekas timbalan presiden)
  3. Datuk Seri Azizan Abdul Razak (MB Kedah)

Walau bagaimanapun, saya akan bercakap tentang isu ini dalam posting yang lain. Hari ini saya akan memberi tumpuan lebih mengikut dasar kegemaran pembangkang, GAG ORDER .Apakah definisi "GAG ORDER" ala PR?

"GAG ORDER adalah perintah yang dikeluarkan oleh pemimpin parti dimana melarang ahli-ahli parti politik dari mendedahkan atau berbincang isu yang mempunyai kepentingan dengan orang ramai"


Penyokong-penyokong pembangkang akan berbuih ke mulut menuduh saya bercakap bohong, dan bahawa hanya bagi kes-kes tertentu isu-isu parti mengerluarkan gag order. Walau bagaimanapun, soalan saya, anda adalah sebuah parti yang menggalakkan kebebasan bersuara, tetapi apa sebabnya walaupun pemimpin parti anda sendiri tidak boleh bercakap dan menyuarakan apa yang mereka fikir kepada orang ramai? Adakah ini tidak bahawa tanda-tanda orang-orang munafik?

Tambahan pula, DAP di Pulau Pinang bercakap mengenai CAT (Cekap, Akauntabiliti dan Ketelusan) tetapi parti itu sendiri tidak telus. Berikut adalah senarai kejadian dan perintah gag yang dikeluarkan oleh pembangkang sejak tahun 2008:

  1. Perintah gag pada Datuk Seri Azizan Razak, MB Kedah, 3 Februari 2012
  2. Perintah gag isu Hudud, yang dikeluarkan bersama oleh PR kepada semua pemimpin, 26hb September 2011
  3. Perintah gag isu penggantungan ahli, yang dikeluarkan oleh DAP, 29 September 2011
  4. Perintah gag isu kerusi pilihanraya, yang dikeluarkan oleh DAP kepada pemimpin-pemimpin Johor, 15 September 2011
  5. Perintah gag pada Karpal Singh dan P. Ramasamy oleh Lim Guan Eng, 1 OGOS 2011
  6. Perintah gag pada serangan Gereja DUMC oleh PKR, 6 Ogos 2011
Saya percaya terdapat lebih banyak perintah gag yang dikeluarkan oleh DAP, iaitu kes yang melibatkan tycoon kedai jahit Nga Kor Ming vs M. Kulasegaran dan Karpal Singh mengeluarkan perintah gag terhadap pemimpin DAP di Selangor. Jika anda mempunyai masa hanya google "perintah gag oleh DAP" dan anda akan mendapati lebih banyak dengan apa yang saya sebutkan di atas.

Kebimbangan saya adalah ini, walaupun pembangkang tidak berada dalam kuasa, pemimpin-pemimpin mereka sendiri dihalang dari bercakap secara bebas dan menyatakan pandangan mereka, apa yang akan berlaku kepada Rakyat jika PR berkuasa? Adakah saya akan dibenarkan untuk menulis apa-apa terhadap mereka atau saya akan dituduh di mahkamah?

Ini menunjukkan bahawa kerajaan BN sekarang adalah kerajaan yang lebih telus dan toleran kepada kritikan oleh orang ramai dan parti-parti pembangkang. Lihat sahaja bagaimana blog pro-pembangkang yang banyak berada di sekeliling mereka, FB posting dan kumpulan media pembangkang yang lain. Adakah kebebasan ini yang kita sudah kecapi akan dibenarkan untuk bertahan apabila PR berkuasa? Saya tidak tahu.

Mungkin anda penyokong pembangkang boleh menerangkan kepada saya mengenai perkara ini. Terima kasih!


Post a Comment

1 Comments

  1. ASSALAMUALAIKUM TUAN, ADALAH SAYA BERSETUJU DENGAN ARTIKEL INI.

    ReplyDelete

komen² anda akan dipublish setelah disahkan..

terima kasih daun keladi..
esok² sudi la komen lagi..